Týden povolání
9.2.2025
Makak aréna 4. a 5. třída
11.2.2025
Týden povolání
9.2.2025
Makak aréna 4. a 5. třída
11.2.2025

Badatelské dopoledne

Badatelské dopoledne zaměřené na podporu a rozvoj
digitálních kompetencí a informatického myšlení.

V pátek 7. února jsme pro naše žáky připravili badatelský projektový den
zaměřený na rozvoj digitálních znalostí, dovedností a také informatického myšlení.
Žáci prvního stupně se s nadšením pustili do programování bluebotů, což jsou
malí robůtci ve tvaru berušky. To nebylo vůbec jednoduché, protože blueboti
potřebují správné pokyny k tomu, aby splnili vše, co se od nich chce. Žáci si ale
rychle osvojili způsoby, jak jim tyto pokyny předat a jak s nimi „komunikovat“, a
brzy jejich robůtci ujížděli po připravených velkoplošných plánech (mapách) a
přitom plnili různorodé úkoly. Nakonec si žáci s blueboty mohli zahrát deskovou
hru, kde procvičovali právě probírané poznatky z českého jazyka.
Druhý stupeň měl připravená tři stanoviště, mezi kterými mohli žáci volně
přecházet podle toho, co zrovna chtěli vyzkoušet. Protože tento projektový den byl
„badatelský“, žáci si sami zkoušeli přijít to, jak se dostat úspěšně krůček po krůčku
k cíli. Některým to šlo rychleji, jiní potřebovali k pochopení principu na jednotlivých
badatelských stanovištích více času, ale to nebylo vůbec podstatné. Důležité bylo,
aby se nebáli objevovat něco, co ještě neznají, a měli odvahu poprat se i s
případnými nesnázemi.
A co si vlastně konkrétně mohli vyzkoušet? Jednak programování počítačových
her pomocí MakeCode Arcade od společnosti Microsoft. Žáci si museli nejprve
sestavit krátký program pomocí předpřipravených bloků, až potom si mohli hru
zahrát. Pro méně odvážné byly připraveny podrobné návody, tutoriály, s jejichž
pomocí to nakonec zvládli všichni. Nejodvážnější badatelé se dokonce poprvé
seznámili s prostředím JavaScriptu a Pythonu.
Dále si žáci mohli sestavit svého vlastního robota ze stavebnic Lego WeDo, Lego
Spike nebo Lego Mindstorms a oživit je. K robotům Mindstorms také mohli využít
velkoplošnou mapu města.
Třetí badatelské místo bylo zaměřeno na stavebnici Boffin. Jedná se o
elektronickou stavebnici na sestrojování základních obvodů (zdroj, spotřebič,
vypínač). S použitím schémat skládali žáci nejprve jednoduché elektrické obvody
a postupně se propracovali i ke složitějším. Vyzkoušeli si zapojení obvodů s
polovodičovými usměrňovači, svítivými diodami, tyristory, odpory a žárovkami.
Také si v praxi ověřili elektrickou vodivost vody s přidáváním soli.
Celé badatelské dopoledne se vydařilo, žáci formou hravých aktivit získali nové a
rozvíjeli dosavadní digitální znalosti a dovednosti, které se jim určitě budou hodit v
budoucím životě. Naučili se mimo jiné lépe přemýšlet „jako robot“ a zjistili
například i to, že při bádání potřebují odvahu, trpělivost a umění pracovat s
chybou.

Badatelské dopoledne